طبيعت روستاي دشتروم

سرزمين بزرگان

طبيعت روستاي دشتروم

۱۸۹ بازديد

اين استان از شمال با استان چهارمحال و بختياري، از جنوب با استان‌هاى فارس و بوشهر، از شرق با استان‌هاى اصفهان و فارس و از غرب با استان خوزستان همسايه است.معروف‌ترين قله آن قامت سر به فلك كشيده دنا با ارتفاع چهار هزار و 409 متر بلندترين نقطه استان و پست‌ترين ناحيه آن ليشتر با ارتفاع 500 متر از سطح درياست.استان كهگيلويه و بويراحمد سرزمينى كوهستانى و نسبتاً مرتفعى است كه كوه‌هاى زاگرس با رشته‌هاى موازى سراسر شمال و شرق و كوه‌هاى سياه و سفيد،

خامى‌خائيز و نيل جنوب‌شرقى آن را در بر گرفته‌ است.

از بزرگترين شهرستان‌هاي كهگيلويه و بويراحمد شهرستان بويراحمد است كه بخش مركزي آن بيشترين روستاها را در خود جاي داده و روستاي دشتروم با وسعتي بسيار زياد از روستاهاي اقماري بزرگ شهرستان بويراحمد محسوب مي‌شود.

دشتروم منطقه‌اي است سردسيري در جنوب ياسوج كه با فاصله‌اي حدود 17 كيلومتري در مسير ياسوج و باباميدان واقع شده است.

اين منطقه محل ييلاق مردم عشاير قايد‌گيوي‌خواجه، آقايي، منگوني، گودسرابي، فارسي، اولادعلي‌مومن است كه هم‌اكنون بسياري از اين مردم كوچ‌نشيني را رها كرده و به صورت روستايي در اين منطقه سكني گزيده‌اند و به شغل كشاورزي و باغداري روي آورده‌اند.

دشتروم با قرار گرفتن در حوزه آبريز كوه‌هاي پازنان داراي رودخانه‌اي است كه در فصل بهار تا پاييز داراي آب فراواني براي كشاورزي است.

اين منطقه داراي هواي دلپذيري در فصل تابستان است كه محل مناسبي براي گشت و گذار بوده و هم‌اكنون اين منطقه تبديل به كمربندي از باغات سيب و هلو شده كه يكي از مراكز كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد محسوب مي‌شود.

روستاي منصورآباد از روستاهاي منطقه دشتروم بوده كه زيبايي‌هاي زيادي را در خود جاي داده است.

منصورآباد دشتروم در حدود 20 كيلومتري ياسوج منطقه‌اي كوهستاني در مجاورت كوه پازنان و با آب و هوايي سرد واقع شده است.

اين منطقه به دليل موقعيت جغرافيايي و شرايط توپوگرافي از روستاهاي زيبا و شگفت‌انگيز بوده كه با وجود چشمه‌ساران، باغات و خونگرمي مردم منطقه مي‌توان آن را مكاني مناسب براي استراحت و گردشگري ميهمانان پايتخت طبيعت ايران ناميد.

بدون شك وجود روستاهاي سردسيري و بكر در مركز كهگيلويه و بويراحمد، ياسوج را زيبنده لقب پايتخت طبيعت ايران كرده است.

 گفتني است منصورآباد دشتروم داراي راه آسفالته، آب،‌ برق،‌ تلفن،‌ گاز،‌ مدرسه ابتدايي و راهنمايي، كتابخانه، مسجد،‌ خانه عالم بوده كه كار عمده مردم منطقه كشاورزي، دامداري و باغداري است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.