پيام آقاي علي اصغر فاني به شرح زير مي باشد:
به نام يگانۀ دانايي و توانايي
قسم به قلم و آنچه مي نويسند؛ و سپاس بي قياس خداوندي را كه به بشر قدرت انديشه و توان فكرت آموخت و اسباب تعالي او را فراهم ساخت
هدف غايي آفرينش،تكامل انسان است، و به تعبير معماركبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره): اساس علم بر تربيت انسان است. اهميت تعليم و تربيت در فرهنگ ديني و ملي ما موجب شده تا نهاد خدوم آموزش و پرورش والاترين جايگاه را در ذهن و ضمير فرهيختگان داشته باشد، به نحوي كه مقام معظم رهبري(مدظله العالي)آموزش و پرورش را منشاء همه تحولات عظيم در حوزه انسان سازي مي دانند و همه دستگاه ها را امر به حمايت آن مي نمايند و مي فرمايند:« همه دستگاه ها وظيفه پشتيباني از آموزش و پرورش را برعهده دارند و هر قدردرآموزش و پرورش هزينه و سرمايه گذاري شود، نتيجه مضاعف خواهد داشت. چرا كه اين دستگاه، ريشه و مبناي همه پيشرفت هاي حال و آينده كشور است.» در اهميت اين صدرنشيني آموزش و پرورش رئيس جمهور محترم نيز مي فرمايند:« دولت هر كاري كه بتواند با خلوص نيت در امر آموزش و پرورش انجام مي دهد.»
اينجانب با نهايت مسرت آغاز سال تحصيلي ۹۴-۱۳۹۳ را دردومين سال فعاليت دولت«تدبير و اميد»كه طليعه آن مزين به «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي»است به جامعه پرنشاط دانش آموزي و فرهنگيان فرهيخته ايران اسلامي تبريك و شاد باش مي گويم و اميدوارم به فضل الهي و با ياري شما معلمان،آموزگاران و مربيان گرانقدر بتوانيم آينده سازان كشور را بيش از پيش برتارك دانايي و سپهر سعادت رهنمون گرديم.
مسئوليت خطير وحساس تعليم و تربيت و مطالبات رئيس جمهور محترم، مبني بر توسعۀ همه جانبۀ آموزش و پرورش و بسط «فرهنگ گفت وگو »، ترويج«تفكر انتقادي»و تلاش براي اجراي سياست هاي«ارتقاي كيفيت مديريت آموزشگاهي»،«ساماندهي و بهسازي نيروي انساني»،«توسعه مشاركت »،«تمركز زدايي» تكيلف امروز ما را در آموزش و پرورش مضاعف ساخته است تا علاوه بر تحقق راهبرد «كيفيت بخشي» با ابتناي بر اميد و اعتدال، بتوانيم اقدامات موثري براي عملياتي كردن سند تحول بنيادين، مبني بر دستيابي دانش آموزان به مراتبي از حيات طيبه، توسعه عدالت آموزشي، ارتقاي منزلت و مقام فرهنگيان وتعالي نظام آموزش و پرورش به عمل آوريم.
و اكنون به استقبال مهرمي رويم با مجموعه اي غني از طرح ها و برنامه هاي عملياتي تعالي بخش، هم چون توسعه پژوهش سراهاي دانش آموزي به عنوان كانون هاي عبورازحافظه محوري و تقويت تفكر و انديشه، بديعه پردازي و پژوهش؛ و از سوي ديگر تعالي مديريت آموزشگاهي به منظور آغاز كيفيت بخشي در آموزش و پرورش و اجراي يكصد برنامه در راستاي عملياتي شدن سند تحول بنيادين در ساحت هاي شش گانۀ تربيت و توسعه مشاركت هاي همه جانبه و سپردن امور به مردم و كاهش تمركززدايي در نظام آموزش و پرورش. اميدوارم به زودي شاهد اثرات و ثمرات پربار و مبارك اين طرح ها و برنامه ها با همت و عزم ملي براي بهبود و ارتقاي نظام تعليم و تربيت باشيم.
آموزش و پرورش دولت «تدبير و اميد» در سايه الطاف الهي وعنايات حضرت ولي عصر(عج)و حمايت هاي بي دريغ مقام معظم رهبري(مدظله العالي)مصمم است با جلب مشاركت آحاد جامعه و اولويت بندي مسائل و چالشهاي نظام تعليم و تربيت با ارايه راهكارهاي برون رفت از آن بتواند با پرهيز از هرگونه شتابزدگي مطابق با فرهنگ غني ايراني اسلامي مسير پيشرفت جوانان و آينده سازان اين مرز و بوم را بيش از پيش هموار سازد.
علي اصغر فاني
وزير آموزش و پرورش