وي افزود: دو سال آينده ميتوانيم از محصول دانشگاه فرهنگيان بهرهمند شويم البته تعداد ورودي فارغالتحصيلان دانشگاه فرهنگيان در آن مقطع زماني هم جوابگوي نياز ما نخواهد بود؛ از محصول دانشگاه فرهنگيان در كل كشور و در تمام رشتهها فقط رشته علوم تربيتي گرايش دبستاني و پيشدبستاني را در اختيار خواهيم داشت كه مجموعه اين نفرات در سال نخست حدود ۱۶ هزار نفر بود و در سال دوم حدود ۱۴ هزار نفر بود و در نهايت نيرويي كه به ابتدايي خواهد رسيد، قابل توجه نيست.
ديمهور با بيان اينكه بايد براي جبران نيروي انساني تدابير خاصي اتخاذ كرد، خاطرنشان كرد: كماكان بايد با مديريت، بهبود و ساماندهي نيروي انساني و اتخاذ و مطالعه مدلهاي خاص براي مناطقي كه پراكندگي روستاها زياد است بتوانيم بعضي از مدارس كم جمعيت را با سازوكاري پوشش دهيم كه خيلي نياز به نيروي انساني گسترده نداشته باشد.
وي تصريح كرد: مشكل اصلي دوره ابتدايي هماكنون نيروي انساني است و با اين شرايط تا يكي دو سال آينده اين مشكل وجود دارد.
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش با تشريح نيروي مازاد در آموزش و پرورش، گفت: نيروي مازاد ممكن است در يك منطقه، رشته و جنسيت باشد؛ به عنوان مثال در رشته زيستشناسي و جنسيت زن در يك منطقه مازاد نيرو داشته باشيم در حالي كه در جنسيت مرد همان رشته كمبود نيروي انساني داشته باشيم؛ بنابراين اينكه بگوييم در جايي مازاد و در جايي كمبود نيرو داريم نياز به توضيح بيشتر دارد تا افرادي كه در بيرون آموزش و پرورش هستند، اين موضوع را متوجه شوند.
ديمهور با بيان اينكه پراكندگي جمعيتي، جنسيتي و رشته تحصيلي نيروها ممكن است متوازن نباشد، اظهار داشت: زماني كه يك معلم استخدام شده است، بر اساس نياز به آن رشته و جنسيت در آن منطقه بوده است و حالا ممكن است در سرجمع دروس مازاد وجود داشته باشد؛ اينطور هم نيست كه اين افراد مشغول تدريس نباشند، منتهي در سر جمع ساعات آن رشته و درس را با ساعات موظف معلمان مقايسه ميكنند و ممكن است يك تعداد ساعت از سر جمع ساعات موظف معلمان كم بيايد كه به معناي نيروي كامل مازاد نيست.
منبع:ddfsb.ir