آيا صفحه آبي رنگ يعني مرگ ويندوز شما؟

۷ بازديد
اختلال سخت‌افزاري
اولين علت و مهم‌ترين عاملي كه باعث قفل و مرگ ويندوز مي‌شود تصادم سخت‌افزاري است. هر قطعه سخت‌افزاري براي ارتباط با سخت‌افزارهاي ديگر، از كانال درخواست وقفه (IRQ) استفاده مي‌كند و براي هر قطعه بايد يك IRQ تخصيص داده شود. براي اين كه دريابيد سيستم دچار تصادم سخت‌افزاري شده است به DeviceManger مراجعه كنيد.
معمولا سخت‌افزارهايي كه اين مشكل را دارند، با علامت تعجب زرد رنگ مشخص مي‌شوند كه در اين صورت مي‌توانيد با انتخاب Properties سخت‌افزار مربوطه، يك IRQ جديد به آن اختصاص داده و مشكل را برطرف كنيد.

خرابي رم
RAMها هم مي‌توانند باعث ايجاد اين مشكل شوند كه معمولا با Exception Fatal Error مشخص مي‌شود. نكته مهم اين است كه Fatal Error فقط در مواقعي كه مشكل جدي سخت‌افزاري وجود دارد مشاهده مي‌شود. در مورد رم، Fatal Error ممكن است در اثر عدم همخواني ماژول‌هاي نصب شده يا تراشه‌هاي آن‌ها به وجود آيد. لازم است بدانيد كه رم‌هاي جديد به دو دسته تقسيم مي‌شوند: ECC و غير ECC كه بهتر است اين دو نوع در يك سيستم استفاده نشود.

تنظيمات BIOS
يكي از تراشه‌هاي مهم ماردبورد BIOS نام دارد كه مي‌توانيد با فشار دادن كليد Del يا F2 هنگام روشن كردن كامپيوتر، وارد تنظيمات آن شويد. يكي از مشكلات معمول در آن CAS Legacy است. تنظيمات نادرست در BIOS باعث ايجاد صفحه آبي مي‌شود. به خاطر داشته باشيد كه ويندوز بهتر از BIOS مي‌تواند IRQها را بين سخت‌افزارها تقسيم كند. پس بهتر است در تنظيمات BIOS براي تخصيص (IRQ) گزينه Auto را انتخاب كنيم.

هاردديسك‌ها
يكي ديگر از دلايل ايجاد صفحه آبي به مشكلات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري هاردديسك مربوط مي‌شود. ابتدا از سلامت سخت‌افزاري هاردديسكت و تميزي اتصالات سوكت آن مطمئن شويد. سپس با Defrag و يا فرمت كردن هاردديسك، مشكلات احتمالي آن را برطرف كنيد.

ويروس‌ها
ويروس‌ها هم با ايجاد اختلال در رابط سخت‌افزار و نرم‌افزار عامل بزرگي در اين مورد به حساب مي‌آيند. اگر با اينترنت سر و كار داريد حتما سعي كنيد از يك آنتي‌ويروس مناسب و به‌روز شده استفاده كنيد.

نرم‌افزارها
نصب بيش از حد نرم‌افزارهاي غير كاربردي و همچنين عدم نصب صحيح نرم‌افزار‌ها مي‌تواند در برخي موارد باعث بروز خطاي صفحه آبي گردد. بالاخص از كاربرد نرم‌افزارهايي كه موجب افزايش سرعت و به اصطلاح اوركلاك شدن سخت‌افزار مي‌شود، پرهيز كنيد.

گرماي بيش از حد
گرم شدن بيش از حد قطعات كامپيوتر علاوه بر آسيب‌رساني به سخت‌افزارها، عمر آن‌ها را نيز كوتاه مي‌كند و حتي تاثير منفي روي نرم‌افزارهاي در حال اجرا خصوصا Kernel مي‌گذارد. براي حل اين مشكل سعي كنيد هميشه فضاي داخل كيس را خنك نگه داريد.

مشكلات منبع تغذيه
مشكلات منبع تغذيه را جدي بگيريد چرا كه گاهي مجبور مي‌شويد كل سيستم را عوض كنيد. اگر به طول عمر و كارايي سيستم خود اهميت مي‌دهيد حتما سعي كنيد يك محافظ براي آن تهيه كنيد. منبع‌ تغذيه به دليل ارتباط مداوم با نوسانات برق، گرماي توليدي و موارد ديگر، يكي از قطعات پر استهلاك دستگاه است و بنابراين اغلب مشكلاتي كه پس از يكي دو سال بروز مي‌كنند، به دليل ايرادهاي اين بخش هستند. ضمن اين كه گاهي اين ايرادها به‌طور ناگهاني بروز مي‌كنند.

 


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد