نحوه شناسايي فرمت فايل ها در ويندوز

۷ بازديد
ممكن است گاهي هنگام كار با رايانه، در ويندوز با فايلي رو به رو شويد كه قصد بازكردن آن را داشته باشيد اما فرمت فايل براي سيستم عامل شما ناآشنا باشد. در چنين موقعي شما با تصويري مثل تصوير زير رو به رو مي‌شويد و اين سوال براي شما پيش مي‌آيد كه فايل مذكور با چه برنامه‌اي اجرا مي‌شود تا هنگام اجرا و مشاهده آن فايل با مشكل رو به رو نشويد؟

1. در چنين شرايطي سيستم عامل ويندوز در يك پنجره ويژه، دو گزينه در اختيار كاربران قرار مي‌دهد. گزينه اول در اين پنجره كاربر را به سرويس مايكروسافت كه به همين منظور در نظر گرفته شده است، هدايت مي‌كند و با جستجو در بانك اطلاعاتي سرويس مذكور مي‌توانيد برنامه مناسب براي اجرا فايل را پيدا كنيد. البته اين سرويس چندان جواب‌گوي نياز كاربران نيست و در بيشتر موارد در پيدا كردن برنامه مناسب براي فايل‌ها با فرمت‌هاي گوناگون، موفق عمل نمي‌كند.

 

2. اما اگر فرمت فايلي كه ويندوز قادر به اجراي آن نيست ولي براي شخص شما آشناست و مي‌دانيد برنامه مناسب اجرا اين فايل روي ويندوز شما نصب شده، مي‌توانيد از پنجره‌اي كه حين اجرا فايل با فرمتهاي ناشناخته در ويندوز نمايش داده مي‌شود، گزينه دوم را انتخاب كنيد. با انتخاب اين گزينه، پنجره جديدي با عنوان Open with در مقابل شما باز مي‌شود كه در آن فهرستي از بيشتر برنامه‌هاي نصب شده روي ويندوز موجود است و مي‌توانيد برنامه مناسب اجراي فايل مذكور را از اين فهرست انتخاب كنيد. در صورتي كه برنامه مورد نظر شما در اين فهرست وجود ندارد اما از نصب آن روي سيستم عامل اطمينان داريد، ميتوانيد فايل اجرايي آن برنامه را با استفاده از كليد Browse انتخاب كرده و به اين فهرست بيافزاييد.
توجه داشته باشيد كه اگر قصد داريد فايلي را به صورت آزمايشي توسط برنامه ديگري اجرا كنيد و از مناسب بودن آن اطمينان نداريد، بهتر است علامت تيك پايين پنجره كنار گزينه Always use the selected program to… وجود دارد را برداريد تا از اختصاص يافتن دائمي آن برنامه به اجراي فايل‌هاي تحت اين فرمت جلوگيري شود.

3. اگر با روش‌هاي بالا مشكل حل نشد مي‌توانيد اين مرحله را طي كنيد، در انتهاي نام آن فايل پس از يك نقطه به سه حرف لاتين پسوند فايل مشخص مي‌شود. در چنين شرايطي استفاده از سرويس آنلاين FileInfo.com مي‌تواند كمك بسيار موثري به شما داشته باشد. اين سرويس داراي بانك اطلاعاتي بسيار وسيعي و قدرتمند شامل فرمت‌هاي مختلف برنامه‌هايي كه در سيستم عامل‌هاي گوناگون قابل اجرا هستند، مي‌باشد. پسوند سه حرفي را كه در انتهاي نام فايل مورد نظر خود مشاهده مي‌كنيد را در قسمت جستجوي اين وب‌سايت وارد كرده و سپس كليد Enter را فشار دهيد تا اطلاعاتي درباره فرمت اين فايل و همين‌طور برنامه‌هايي كه مي‌توانند آن را روي سيستم عامل‌هاي مختلف از جمله ويندوز اجرا كنند را مشاهده كنيد.

 براي ورود به سايت FileInfo اينجا كليك كنيد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد