پيام مشترك يونسكو و نهاد هاي تخصصي ملل متحد به مناسبت روز جهاني معلم

۷ بازديد
ايرينا بوكوا، مدير كل يونسكو و نهادهاي تخصصي ملل متحد به مناسبت روز جهاني معلم، پيام مشتركي صادر كردند.
در اين پيام به نقش معلمان به عنوان عاملان اصلي كيفيت بخشي به نظام هاي آموزشي و تضمين نتايج مطلوب يادگيري دانش آموزان اشاره كرده و از دولتها و نهادهاي مسئول آموزشي كشورها درخواست كردند، ضمن اتخاذ سياست هايي براي بهبود فضاهاي آموزشي و يادگيري، اقدامات لازم را براي ارتقاي پايگاه اجتماعي معلمان و بهبود شرايط شغلي آنان به عمل آورند.
ترجمه ي متن كامل پيام مذكور، به شرح ذيل است:

اكتبر 2014 ، بيستمين سالگرد روز جهاني معلم است.
كيفيت يك نظام آموزشي صرفا ً به معلمان آن بستگي دارد. معلمان عامل اصلي براي آموزش همگاني و با كيفيت براي همه، محسوب مي شوند: آن ها براي شكل دهي به افكار و نگرش هاي نسل هاي آينده، براي رويارويي با فرصت ها و چالش هاي جديد جهاني، محور و اصل به شمار مي روند.
اگر هدف ما، فراهم كردن بهترين فرصت ها براي ميليون ها، كودك، جوان و بزرگسال در سراسر جهان است، ارائه آموزش خلاقانه، فراگير و نتيجه محور براي سال 2015 و پس از آن، ضروري است.
در بسياري از كشورها، كيفيت آموزش به واسطه ي كمبود معلمان كاهش يافته است. بر اساس آمار هاي موسسه آمار يونسكو، براي تحقق آموزش ابتدايي در جهان، بيش از ¼ ميليون معلم در سراسر جهان تا سال 2015 و ¾ ميليون معلم مازاد تا سال 2030، مورد نياز است.
علاوه بر چالش مربوط به تعداد معلمان، موضوع كيفيت نيز مطرح است. اغلب معلمان بدون منابع كافي يا آموزش مناسب، تدريس مي كنند. مشكلات بسيارند: امروزه با بحران يادگيري در سطح جهان مواجهيم، 250 ميليون كودك آموزش پايه را فرا نگرفته اند؛ در حالي كه بيش از نيمي از آن ها چهار سال هم به مدرسه رفته اند.
بنابر اين تجهيز معلمان براي موفقيت يك اولويت است. اين امر به معني آموزش درست معلمان، فراهم كردن شرايط استخدامي بهتر، توجه به كيفيت در جذب معلمان، استقرار و جايابي هدفمند و جذب افراد مستعد و معلمان جديد به ويژه جوانان و زنان از جوامع دور افتاده است.
"مشاوره موضوعي جهاني در زمينه آموزش در دستور كار توسعه پس از سال 2015"، عوامل موثر در حمايت از اثر بخشي معلمان را با توجه به بررسي نتايج آموزش تا سال 2015 و چشم انداز آن براي سال هاي پس از آن به شرح زير جمع بندي مي كند:
1- شرايط مناسب اشتغال، شامل حقوق و قرار داد مناسب و داشتن چشم اندازي براي پيشرفت و ارتقا
2- شرايط مطلوب در محيط كار، مبتني بر ايجاد شرايطي در مدرسه كه تدريس را هدايت نمايد
3- آموزش ضمن خدمت و پيش از خدمت با كيفيت براي معلمان، بر اساس رعايت حقوق بشر و اصول آموزش فراگير؛ و ...
4- مديريت موثر، شامل استخدام و استقرار معلمان.
علاوه بر اين، كيفيت آموزش به عواملي همچون بهره مندي معلمان از حقوق اوليه نظير مصونيت در برابر خشونت، آزادي علمي و آزادي در پيوستن به اتحاديه هاي مستقل بستگي دارد. حمايت از حقوق معلمان همچنين به آن ها در ارتقاي سلامت و امنيت دختران و پسران هنگام اجراي فعاليتشان، كمك مي كند، ما بايد بر اين موضوع كه مدارس براي كودكان و معلمان فضاي حمايتي باقي بمانند، تاكيد كنيم.
كودكان و جوانان در قلب جامعه قرار دارند. يك آموزش مناسب آن ها را قادر مي سازد كه به عنوان شهروندان جهاني به چالش هاي دنيايي پيچيده پاسخ دهند و به آن ها كمك مي كند تا جوامع پايدار و توام با صلح را ايجاد نمايند. معلمان امروز و فردا نيازمند مهارت، دانش و حمايتي هستند كه آن ها را قادر سازد تا نيازهاي گوناگون يكايك دختران و پسران را به يادگيري برآورده سازند. ما بايد به خاطر داشته باشيم كه معلمان يك سرمايه براي آينده اند.
دولت ها و جوامع بين المللي بايد براي حمايت از معلمان و كيفيت بخشي به آموزش در سراسر جهان و به ويژه در كشورهايي كه داراي بيشترين تعداد كودكان باز مانده ازمدرسه اند، با يكديگر متحد شوند.
ما از شما دعوت مي كنيم كه در انتشار اين پيام كه 5 اكتبر روز جهاني معلم است و سرمايه گذاري در زمينه معلمان به معني سرمايه گذاري براي آينده است، به ما بپيونديد.

ايرينا بوكوا، مدير كل يونسكو
گي ريدر، مدير كل سازمان بين المللي كار
آنتوني ليك، مدير اجرايي يونيسف
هلن كلارك، مدير برنامه عمران ملل متحد
فردون لي ون، دبير كل سازمان بين المللي آموزش


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد