نخستين ورودي هاي دانشگاه فرهنگيان 2 سال آينده وارد آموزش و پرورش مي شوند

۷ بازديد
 

 

 

علي اصغر فاني در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم در پاسخ به اين پرسش " آموزش و پرورش در تلاش براي كاهش جمعيت فرهنگيان از يك ميليون نفر به 800هزار نفر است، كاهش جمعيت نيروي انساني آموزش و پرورش با چه هدفي پيگيري مي‌شود؟" اظهار داشت: 12.5 ميليون دانش‌آموز در كشور داريم كه يك ميليون نفر از آنها سال تحصيلي گذشته در مدارس غيردولتي تحصيل كردند و پيش بيني مي‌شود كه اين تعداد امسال افزايش يابد.
وي افزود: 11.5 ميليون دانش‌آموز نيز در مدارس دولتي تحصيل مي‌كنند همچنين يك ميليون كارمند در اين مجموعه داريم كه اگر تعداد دانش‌آموزان مدارس دولتي را به تعداد كارمندان آموزش و پرورش تقسيم كنيم به ازاي هر 11.5 دانش‌آموز يك نيروي انساني داريم. اين رقم براي آموزش و پرورش مناسب نيست. در بسياري از كشورهاي دنيا شاهد هستيم كه به ازاي هر 14 دانش‌آموز يك نيروي انساني وجود دارد.
** بايد به اين نسبت برسيم كه به ازاي هر 15 دانش‌آموز يك نيروي انساني داشته باشيم
وزير آموزش و پرورش ادامه داد: بايد نسبت نيروي انساني به دانش‌آموزان را به گونه‌اي تنظيم كنيم كه به ازاي هر 14 يا 15 دانش‌آموز يك نيروي انساني داشته باشيم در اين شرايط مي‌توانيم آموزش و پرورش را به خوبي اداره كنيم. حدود 10 سال گذشته به ازاي هر 15 دانش‌آموز يك نيروي انساني داشتيم.
** كاهش جمعيت فرهنگيان به 800 هزار نفر ميزان حقوق را 25 درصد افزايش مي‌دهد
فاني عنوان كرد: اين تعداد نيروي انساني در آموزش و پرورش باعث شده است كه حقوق پرداختي به كاركنان كم باشد. تصور كنيد اگر به جاي يك ميليون نفر، 800 هزار كارمند داشته باشيم به طور طبيعي حقوق‌ها 25 درصد افزايش مي‌يابد بدون اينكه بار مالي به دولت تحميل شود. مواردي كه بيان مي‌كنم صرفا در حد حرف نيست و قابليت اجرايي دارد.
** آموزش و پرورش به دنبال تعديل نيروي انساني نيست
وي در پاسخ به اين پرسش " طبق سياست كاهش جمعيت فرهنگيان،‌آموزش و پرورش به دنبال تعديل نيروي انساني است؟" گفت: آموزش و پرورش به هيچ عنوان به دنبال تعديل نيروي انساني نيست چرا كه تعديل يعني تعدادي از نيروها را از سيستم خارج كنيم اما هدف ما اين است، هر سال كه تعدادي نيرو بازنشسته مي‌شوند، جذب را به گونه‌اي تنظيم كنيم كه طي 5 تا 6 سال آينده بتوانيم به نسبت مدنظر خود برسيم.
** بازنشستگي 18 هزار نفر تا پايان شهريور
فاني افزود: تا پايان شهريور امسال 18 هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته شدند و تا آخر امسال نيز تعداد ديگري بازنشسته مي‌شوند كه در مجموع پيش بيني مي‌شود حدود 24 هزار نفر امسال در آموزش و پرورش بازنشسته شوند دراين شرايط ما هيچ نيرويي را تعديل نكرده‌ايم و نيروها به روال طبيعي بازنشسته شده‌اند اما در جذب نيرو دقت خواهيم كرد.
** طي چند سال آينده به نسبت 15 دانش‌آموز و يك معلم مي‌رسيم
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه نخستين ورودي‌هاي دانشگاه فرهنگيان 2 سال آينده وارد سيستم آموزش و پرورش مي‌شوند، گفت: بايد ورودي‌ها به دانشگاه فرهنگيان و آموزش و پرورش و از سوي ديگر خروجي‌ها از سيستم را كه به طور طبيعي بازنشسته مي‌شوند به گونه‌اي تنظيم كنيم كه طي 3 تا 4 سال آينده به نسبت 15 دانش‌آموز و يك معلم دست يابيم. اگر اين كار عملياتي شود، وضعيت معيشتي معلمان نيز بهتر مي‌شود چرا كه بودجه در اختيار آموزش و پرورش را بين افراد كمتري توزيع خواهيم كرد و تعديلي در پرداختي‌ها و دريافتي‌ همكاران فرهنگي ايجاد مي‌شود.
فاني بيان كرد:‌ اين كار بدون مطالعه و تحقيق نيست. اميدواريم كه تا چند سال آينده به اين نسبت دست يابيم ضمن اينكه پيگيري‌ها براي افزايش بودجه و حمايت دولت و مجلس از آموزش و پرورش ادامه دارد.
وي اظهار داشت:‌امسال طرح به كارگيري نيروي انساني از هر بوم براي همان بوم را آغاز كرديم. در چند سال اخير افراد از شهرهاي بزرگ براي مناطق كمتر برخوردار استخدام مي‌شدند و بعد از دو يا سه سال خود را به منطقه اصلي يعني منطقه برخوردار منتقل مي‌كردند. نتيجه اين شد كه در بسياري از شهرهاي بزرگ تورم نيروي انساني و در شهرهاي محروم كمبود نيروي انساني را شاهد باشيم و زماني كه به معلم مي‌گوييم بايد براي ادامه خدمت به همان منطقه محروم بروي مي‌گويد من خانواده و زندگي دارم و نمي‌تـوانم بروم.
وزير آموزش و پرورش گفت: اصل اين كار غلط است. اگر از هر بوم براي همان بوم دانشجو معلم بگيريم و در همان منطقه استخدام كنيم، درخواست انتقال‌ها كمتر مي‌شود.امسال پذيرش دانشگاه فرهنگيان از بوم براي بوم بود كه اين موضوع مورد تأييد بسياري از نمايندگان مجلس است. اگر اين روند طي چند سال ادامه يابد نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش به لحاظ كميت و كيفيت به تعادل مي‌رسد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد